Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

2013-12-24

review : penanggal (2013)




Cerita ni nampak macam best. Tema nya macam best. Pasal penanggal kan. Aku sendiri tak tau apa benda penanggal tu sebenarnya. Yang aku tau penanggal tu adalah hantu yang dikartunkan menjadi lawak dalam majalah ujang dulu.

Secara keseluruhan nya. Ellie suriati cuba buat satu kelainan pada perfileman negara ni dengan memasukkan unsur2 melayu lama campur peranakan arab sikit campur jawa sikit. Tapi kenapa jawa yang di buat menjadi jahat. Terasa sedikit insulted disini.

Kalau tgok sejarah perfileman. Filem bertemakan melayu purba pasca filem berwarna tak pernah berjaya. Paling berjaya pun bagi aku ialah lang buana. Kisah sama berlaku pada cerita ni. Penyusunan cerita berterabur. 30 minit pertama penuh pening2. Sejam seterusnya terus rasa menyampah dek kerana melihat fasha sandha yang memakai baju yang sangat inappropriate tu. Kejadah ape seorang yang berkeluarga arab nak kahwin dengan azri iskandar yang x pernah lupa sembahyang tu memakai baju nampak lurah dendam. Terasa insulted kali kedua disini.

Oleh kerana aku tengok di laptop sahaja, aku kurang rasa annoy dengan runut bunyi yang berterabur tu. Tapi biar je la. Fasha sandha dapat cover keburukan tu dengan pemakaian dia.

Ada la beberapa scene lain yang aku rasa x patut wujud dalam filem ni. Kalau nak diikutkan cerita ni langsung x de time line yang betul. Banyak sangat benda nak diceritakan campur dengan sengaja letak scene yang x patut diletak lama2. Contoh macam azri iskandar belajar silat. Rasanya  xperlu lah tunjuk sampai dia melompat tinggi untuk tangkap keris padahal bila bertarung dalam situasi sebenar, lawan si bongkok pun terkial2. Harap muka je konfiden.

Paling x bole blah adalah pabila fasha sandha tu ngada2 nak mandi di tengah malam di mana wujud nya penanggal kat situ. Dan pasal fasha sandha ni la filem ni hancur sehancurnye. Wataknya same macam watak sara dalam karipap karipap cinta.

Kesimpulan. Jika anda peminat filem melayu, tengok lah, kritik lah. Jika anda bukan peminat cerita melayu. Janganlah maki sangat cerita ni.
Published with Blogger-droid v2.0.10

No comments: