Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

2013-12-26

review : cerita kita (2013)





Sesungguhnya aku tak tau filem ni wujud memadatkan jadual tayangan filem tempatan 2013. Mungkin juga kerana kurangnya publisiti atau pun filem ini tenggelam di balik filem filem yang nampak gah pada rupa poster dan trailer tapi hancur bile ditonton.

Diarahkan oleh pierre andre. Satu lagi filem pierre andre yang aku tonton minggu ni selain ustaz mu tunggu aku datang dan highland tower. Filem ni tema nya cinta, romantik, tanpa komedi. Mengingatkan kita kepada filem-filem yang lebih gah seperti filem Cinta (2006). Pierre andre memang pandai buat cerita camni. Contoh nya dia tidak menggunakan pelakon lawak yang selalu nya menjadi side kick kepada hero. Ye, sidekick macam tu terlalu klise dalam cerita romantik.

Cerita nya mudah, senang nak faham. Tidak terlalu membebankan kepala otak dan tidak terlalu humorous kerana tak de pelakon yang beraksi secara lawak dalam filem ni. Yang ada hanya 3 orang watak utama yang berganti ganti meluahkan perasaan antara satu sama lain.

Pekin ibrahim, memang teramat sesuai menjadi watak utama filem ini. Dia punya feel, dengan muka deep macam tu. Membuat kan filem ni menjadi. Yana samsudin juga tidak terlalu bising dalam filem ni. Dan along eyzandy menjadi sidekick hero, juga bagus lakonan nya. Serius. Santai.

Tonton filem ni membuatkan aku teringat beberapa cerita luar negara macam architecture 101 (korea). Lakonan bae suzy dan han ga in. Filem nye senyap tapi menggangu hati dan perasaan penonton. Teknik penyampaian nya sama cuma bezanya runut bunyi untuk filem ini banyak menggangu.

Filem ni patut pecah panggung, tapi orang malaysia tetap suka tengok file gangster dan khurafat, serta rempit. Tak lupa juga adaptasi novel yang lebih kurang macam sinetron. Sekali lagi good job pierre andre.
Published with Blogger-droid v2.0.10

No comments: