Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

2013-12-25

review : ustaz mu tunggu aku datang (2013)




Antara filem yang ditunggu tahun ini. Da tentu sebab filem ini yang menampilkan ustaz paling glamor kat malaysia ni iaitu ustaz azhar idrus. Di garap oleh pierre andre. Satu cerita yang boleh dikatakan tidak mengecewakan malah bagi aku ini cerita melayu terbaik tahun ni.

Meletakkan kumpulan shiro juara raja lawak 6 sebagai pelakon utama adalah pilihan terbaik. Kelihatan seronok untuk ditonton, lebih2 lagi mase kumpulan ini berada di kemuncak karier sekarang ni kan. Menurut prestasi mereka di maharaja lawak mega 2013. Mereka adalah yang terbaik masa kini.

Jalan cerita nya mudah. Sangat simple, senang kata ini lah filem paling simple dan fun untuk ditonton. Untuk dikritik cara penyampaian nya. Tidak ada rasanya. Jalan cerita nya pun tak ade lopong kosong. Kurang footage yang tidak perlu. Serta kepoyoan sesuatu karakter tu tidak terlalu menonjol sehingga buat orang menyampah.

Cuma kurangnya adalah kemunculan ustaz tu sendiri dalam filem ni. Sikit sangat. Mungkin peminat ustaz x berapa puas hati, tp bg aku ustaz ni keje nye daie dan bukan pelakon. Tak hairan lah dia punya kemunculannya sikit je.

Pendek kate, filem ini simple, dan ada satu pengajaran yang paling penting dan cukup untuk merangkumi satu filem ini iaitu. Hidayah Allah boleh datang pada bila2 masa sahaja. Pada mulanya aku pun konfius macammane dlm satu malam. Dadu dan roomate nye boleh ter buka hati menerima islam. Tapi benda ni x mustahil. Rujuk balik kat sejarah. Ada beberapa kisah yang membuktikan statement tu. Contohnya ashabul ukhdud dalam surah al buruj dan kisah saidina umar alkhattab.

Filem yang simple, fun, boleh tengok bila2 masa yang lapang. Good job pierre andre.
Published with Blogger-droid v2.0.10

No comments: