Powered By

This Theme From:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

2011-05-24

review novel : PECAH



Tajuk : Pecah
Karya : Khairulnizam Bakeri
Muka surat : 355
Keluaran : Fixi
Nak beli? tekan sini
Nak bace bab 1 dulu? tekan sini

Novel melayu yang paling berani pernah aku baca. First impression; ape punye tajuk la.. asal la letak nama 'pecah'. Huduh sungguh bunyinya. Bace sinopsis belakang pun same. Kurang difahami. Rupa-rupanya pengkarya itu mahu pembaca membaca keseluruhan novel berkenaan. Bagi aku ia sangat cantik, dari segi bahasa (sampai aku susah nak faham), dari segi penceritaan (timeline yang sangat teratur), perkembangan watak (semua berkembang mengikut jalan cerita, takde satu pun yang tertinggal).

Sinopsis
Cerita ini tentang Herman, Don, Radi, Alan, Lydia, Paul, Afnan, Hafizi, Kazim, Bakar, Kahar, Nora, Kiah, Cheng Sin, Ahmad Omar, Dr. Vivian, Sarah, Zhu En, Stephen, Ana Farhah, Hanis, Anida. Mereka semua ada kaitan.... dan semuanya bermula pada tahun 1968.

Keistimewaan
Jalan cerita dan perkaitan antara watak. Cantik dan indah. Kronologi cerita yang dibuat menarik. Walaupun pada mulanya macam susah nak faham. Tapi, pengkarya mahu kita masuk dalam imaginasi die, gaya dia. dan itu yang menyebabkan novel ni makin menarik. Satu lagi yang aku suke adalah nama-nama watak. Kaitan antara mereka. Tapi ade sedikit terkucil dari segi kaitan watak. mungkin bagi aku je kot.

Kekurangan.
Gaya bahasa yang hebat. Sampai kadang-kadang aku buat tak tahu je ayat yang tinggi bahasa tu. Lagi satu. Ending die aku tak suke..

Keseluruhan
Satu inovasi dalam karya sastera Malaysia. Satu penulisan yang berani. Tahniah pada pengkarya sendiri, aku dengar ini first novel die. dan Syarikat Pengeluar; FIXI. agar terus menghasilkan karya yang hebat camni.

lepas ni aku nak bace cerita KOUGAR, DENDAM plak..

ni pandangan orang len pasal novel ni.
http://siperigi.blogspot.com/

http://amirhafizi.blogspot.com/
http://rockprincessbooks.blogspot.com/

http://budakhitam.com/

No comments: