Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket

2009-11-03

Comic!!!


Ya!!! komik!!! bende yang aku suke bace. ia seperti melihat drama. dari kecik sampai skang aku still bace komik walaupun ramai orang kate, "dah besar pun masih bace kartun"
bagi aku 'Cartoon Is Life'. Ia boleh meng-intreprete-kan kehidupan. that's why aku suke bace comic...

aku lebih suke panggil ia manga, bahasa jepun bermakna komik. manhwa adalah bahasa korea.
jepun mempunyai satu industri komik yang terbesar di dunia. tgk je la cite naruto, sape budak2 yang x tahu naruto adalah budak yang mundur... ataupun lebih mudah nak kate, doesn't know or care about anything...

skang, aku nak cite tentang industri komik di malaysia, kecik jew. syarikat komik paling glemer kat malaysia adalah gempakstarz... sangat glemer, bermula ngan majalah gempak sampailah kini mempunyai 6 atau tujuh majalah yang keluar 2 kali sebulan disamping mempunyai beratus2 novel grafik. ya..


4 volume under 18

aritu kat kolej, aku ade bace novel grafik karya Zint. x mau kate banyak, memang best tahap gaban. berdasarkan rujukan manga dari jepun dan berkisarkan tentang school life, cite tu sangat menjadi. aku rase tu la kartun malaysia yang paling best pernah aku bace. komik itu dinamakan under 18, ade 4 volume semuanya... x caye beli la...

No comments: